Social Media Zoeken Partners

Coehoorn communicatie

AdresMail JanJanarendz.nl
21 April 2017 - 13:53

Vacature als herinnering

Als je van werk of functie verandert word je opgevolgd (zit daar maar niet over in). Soms ook wordt een vacature opengesteld. Als je de tekst leest, denk je ''Goh, heb ik dat allemaal gedaan en gekund?'' Toch mooi, een advertentie als beloning voor gedane arbeid! Mijn herinnering aan werken bij de provinsje:

Woordvoerder provincie Fryslân

Waarom?

‘Help de pers belt’, maar die angst kennen we niet bij de provincie Fryslân. Berichtgeving in de media is voor ons een van de mogelijkheden om aan de buitenwereld te laten zien wat er speelt bij de provincie Fryslân en waar het provinciale bestuur zich mee bezighoudt. Aan de andere kant houden de media ons een spiegel voor. Welke behoefte aan nieuws is er, wat willen de mensen van ons weten en hoe komen we over? Het is goed daar met een kritische blik naar te kijken.

Als woordvoerder wil je, met in het achterhoofd het provinciebelang, de media zo goed en zo snel mogelijk verder helpen. De kranten, omroepen en andere media kloppen jaarlijks zo’n 800 keer bij je aan met een vraag.

Wat?

Binnen de grenzen van onze mogelijkheden beantwoord je alle vragen van de media vlot, helder en volledig. Dit gebeurt in overleg met bestuurs- en communicatieadviseurs. Ook rek je je optimaal uit om (audiovisuele) media te faciliteren.

Antwoorden deel je niet alleen met de pers, je hebt samen met betrokken collega’s ook overwogen of het van belang is dezelfde informatie via eigen kanalen nog te delen (als dat al niet is gebeurd).

Je draagt bij aan een soepel verloop van het wekelijkse persgesprek. Je ziet er op toe dat persberichten en achterliggende documenten tijdens het persgesprek beschikbaar zijn, nadat je een laatste blik geworpen hebt op het taalgebruik.

Het versturen van (pers)berichten gebeurt onder jouw regie.

Met de communicatiecollega’s neem je het initiatief om te zoeken naar nieuwe wegen om de pers en de buitenwereld te informeren.

Hoe?

Je begeeft je door het hele provinciehuis, hebt contact met de collega’s op de projectbureaus en overtuigt medewerkers van het belang van goede perscommunicatie. Je werkt samen in de driehoek met het klantencontactcentrum en de online redactie. Samen bepaal je aan de hand van zoekgegevens en vragen welke actuele onderwerpen als toptaak op de website komen. Daarnaast sta je geregeld in contact met de bestuursadviseurs en/of bestuurders.

Wie?

Je hebt in de eerste plaats jarenlange ervaring met de media en bent thuis in het openbaar bestuur. Je kunt goed met mensen omgaan, bent ‘zacht in de communicatie’ en ‘hard op de inhoud’. Intern weet je collega’s te overtuigen op basis van argumenten.

Bij de pers ben je als spreekbuis van de provincie gezaghebbend. Je kent je pappenheimers of leert ze snel kennen. Je weet wat je wel en niet kunt zeggen tegen bepaalde journalisten. Ook weet je wat het juiste moment is om bepaalde informatie wel of niet te geven.

Je vindt het zelf ook leuk om de antwoorden te vinden op de vragen waar de journalisten mee komen. Je kent de wereld van social media en weet ook wat je daar als woordvoerder zelf wel en niet kunt doen.

Natuurlijk beheers je het Nederlands en Fries uitmuntend, zowel in woord als geschrift. Je hecht aan eenvoudig taalgebruik en hebt een hekel aan jargon.

Team

Je maakt onderdeel uit van het corporate communicatieteam dat onderdeel is van het Publyksplein.

Vorige blogVolgende blog