22 Juni 2012 - 18:13

Scannen in je eigen dorp

2012-06/3dscan-draad.pngGoudsmid Douwe van der Velde uit Beetsterzwaag staat morgen in de Leeuwarder Courant. Ik maakte een portret van hem. Niet omdat Van der Velde een dorpsgenoot is, maar omdat hij pioniert met 3D-printers en -scanners. En dat voor een man die begon in het plaatstaal van de scheepsbouw.

Een bijzonder verhaal dus. En zo kun je nog vele portretten van mensen in je naaste omgeving maken. Als je thuis werkt, leer je je omgeving beter kennen. Een buurman zit in de maag met twee leegstaande boerderijen. Ernaast woont een man die kan vertellen over de lamlendige houding bij het UWV in Heerenveen.

In dezelfde straat woont Joop Wittermans, acteur en tegenspeler van Jort Kelder in de reclame van de Friesland Bank. Zijn buurman is misschien wel de meest enthousiaste jobcoach van Nederland. En op 100 meter van hier woont een vrouw die herstelde van een 'ongeneeslijke' tumor in haar hoofd. Zij had de begrafenis al geregeld.

Conclusie: Verhalen zijn overal waar mensen zijn. Of, zoals LC-collega Sietse Singelsma zegt: ,,Eltse Fries moat  ien kear yn syn libben yn de Ljouwerter Krante.'' Dat kan, als je maar scant en herkent. Op de foto het resultaat van een 3d-scan van mijn gezicht bij Goudsmidse Van der Velde.

30 Mei 2012 - 09:12

Je huis pimpen

2012-05/935_groot_2.jpgWobbie van der Meulen heeft haar tussenwoning in Gorredijk vijf maanden te koop staan. Nooit kwam iemand kijken. Ze zat gisteravond naast me op de makelaarsavond voor radeloze verkopers. Het woninkje aan de Ratelwacht is keurig onderhouden en strak ingericht. Ideaal voor starters, zegt Wobbie.

De zaal met 125 klanten van zes makelaars uit de regio Heerenveen en Drachten krijgt drie presentaties voorgeschoteld. Twee adviezen springen eruit: 1. Laat de vraagprijs onmiddellijk zakken tot  de marktwaarde. 2. Pimp je huis. Hoe dat moet staat vandaag op pagina 2 van de Leeuwarder Courant.

Wobbie besluit na afloop de keuken extra op te ruimen. Dan moet makelaar Sierd Moll nog maar es foto's maken. Ooit zal er toch een bezichtiging komen?

22 Mei 2012 - 07:51

Provincie zet leger in

2012-05/provinsjehus_1.jpgVandaag opent koningin Beatrix het Provinsjehûs van Fryslân. Terecht, want het is het statigste, duurste en meest betekenisvolle provinciehuis van het land. Nu de discussies over de bouwkosten (€79 miljoen) en het nut van provincies even stil liggen is het tijd voor een feestje.

De provincie pakt het groots aan. Wat vooral opvalt is dat de macht van het getal heerst. Er komen vandaag 5000 bezoekers en er zingt een koor met ruim 2000 leden. Eerder trokken open dagen al 3100 belangstellenden. Het uitnodigen van zoveel mensen is een slimme zet.

Lees verder
3 April 2012 - 08:46

Prooi voor callcenters

De inschrijving van Jan Arendz Tekst & Advies bij de Kamer van Koophandel kreeg een staartje. Als starter word je de eerste maanden benaderd door tal van bedrijven. Kantoorartikelen, boekhoudprogramma's, energie, van alles willen ze jou verkopen.

Gemiddeld kreeg ik twee telefoontjes en vier poststukken per week met aanbiedingen. Marketeers spelen in op het feit dat je starter bent. Je bent jong, denken ze, je moet alles nog leren en je bent afhankelijk. En je hebt nog tijd om zo'n verkooppraatje aan te horen.

Niet zelden zegt de beller dat hij/zij zelf ook starter is. Dat schept een band, toch? Samen in hetzelfde schuitje.

Ik heb me er aardig doorheen weten te slaan. Maar het scheelde weinig of ik was van energieleverancier veranderd. En een betaalde websitevermelding wist ik juist op tijd af te wimpelen. Misschien koop ik binnenkort een printer, speciaal voor starters.

Na drie maanden is de belterreur zo'n beetje ten einde. Nog een geluk dat mijn mailadres niet openbaar is bij de KvK. Starters let op, dat kun je zelf aangeven!

Dat het ook anders kan, bewijst Willem de Goede (foto) uit Heerenveen.

Lees verder
27 Maart 2012 - 10:18

Sinterklaas was here

2012-03/harry-wiersma-sinterklaas.jpgZaterdag had ik open huis van mijn Bed & Breakfast, mijn tweede tak. Ik had ook oud-bewoners uitgenodigd.  Een uur voor de opening stapte iemand door het tuinhek die niets van de festiviteiten af wist. Hij was voor de oorlog in dit huis geboren. Wat een toeval.

Met deze persoon, Harry Wiersma uit Leeuwarden, kan ik een unique selling point aan mijn B&B De Stookhutte toevoegen. Wiersma is namelijk de bekendste Sinterklaas van Friesland. Hij was ruim 30 jaar de enige echte goeheiligman in Leeuwarden.

Lees verder
15 Maart 2012 - 09:18

Je huis snel kwijt

2012-03/foto-feiling.jpgJe huis verkopen is een crime in deze tijd. Maar commercieel directeur Ronald Seinen van de Rabobank in Drachten was zijn stulpje in Sneek onlangs binnen anderhalve week kwijt. Hij ging 10 procent onder de vraagprijs zitten van vergelijkbare huizen in de buurt.

Meteen had hij twee bezichtigingen. ,,Terwijl bij die andere huizen in anderhalf jaar niemand was komen kijken’’, weet Seinen. ,,Je moet als laagste gaan zitten, daarvoor zijn altijd wel een paar kopers in de markt.’’ Het huis werd rap verkocht, tegen 90 procent van de vraagprijs.

Zaterdag in de bijlage van de Leeuwarder Courant een verhaal over onverkoopbare huizen. Ik maakte voor de LC een reportage over de executieveiling in het WTC.

6 Maart 2012 - 10:27

Kamer van Koophandel

2012-03/kvk-inschrijving.jpgOndernemers die ik ken vinden de Kamer van Koophandel duur en weinig zinvol. Ik heb hier (nog) geen mening over. Maar ik weet wel dat de kamer voor starters een uitkomst is. Alle kennis die je nodig hebt voor het oprichten van een bedrijf is op één plek beschikbaar.

Ik bezocht een seminar voor freelancers en zzp'ers, wat volgens de sprekers trouwens feitelijk dezelfde figuren zijn. Ingrid Vellinga en John van Werven praatten ons bij over VAR, belastingen, ondernemingsplan, marketing, financiën, rechtsvormen, verzekeringen, regels en verplichtingen.

Leuk was de elevator pitch. Onder de de negentien starters waren onder meer een uitvaartbegeleidster en een exporteur van autobanden. Verder vooral adviseurs en ict'ers. Dank zij de voorstelronde kon je na afloop gericht netwerken. Het scheelde maar weinig of een starter uit Oosterzee had deze website gebouwd.

Op 2 januari - een dag na mijn vertrek bij de Leeuwarder Courant - keerde ik terug bij de Kamer van Koophandel om mij in te schrijven als zelfstandig ondernemer (foto). Die inschrijving kreeg nog een staartje. Daarover de volgende keer.

14 Februari 2012 - 09:22

Een naam gebruiken

2012-02/marco-bij-heerenveen.jpgDe naam Marco van Basten zal SC Heerenveen een schat aan free publicity bezorgen. Als trainer wordt hij vast  nooit de beste, wat hij als voetballer wel was. Maar het gaat om zijn naam, zijn uitstraling en zijn contacten. Zijn aanwezigheid maakt Heerenveen groter, betoog ik vandaag in de Leeuwarder Courant.

In het klein gaat het ook ongeveer zo. Naamsbekendheid moet je benutten. Richt je een bedrijfje op, gebruik dan een naam die relatief veel mensen al kennen. Zolang de naam een positieve klank heeft natuurlijk. Wekenlang speelde ik met namen voor mijn tekstbureau. Totdat Fokke Fokkema, ontwerper van de visitekaartjes, met mijn eigen naam op de proppen kwam.

Gebruik gewoon Jan Arendz, opperde hij. ,,Klinkt goed en is in politieke kringen al bekend. Ik zie hem voor mij in een mooie Zwitserse typografie.'' Op het laatste nippertje voegde ik er Tekst & Advies aan toe. Want je wilt ook zeggen wat je doet. Net als bij FOKKEma Grafisch Ontwerp.

Met mijn bekendheid valt het trouwens reuze mee. Het is vooral de naam Leeuwarder Courant die ervoor zorgt. Mensen lezen jouw stukjes, maar ze kijken niet naar de naam die er onder staat. Wat dat betreft kun je beter bij Omrop Fryslân werken.

Lees verder
30 Januari 2012 - 16:52

Een naam bedenken

2012-01/foto-visitekaartje.jpgWat moet je regelen als je een bedrijfje opricht? Waar loop je tegenaan? De komende weken deel ik hier mijn ervaringen. Vandaag: Een naam bedenken.

Al maanden ligt een schriftje op tafel. Tekstfee, staat er op. Het was de eerste naam die ik bedacht voor mijn eenmansbedrijfje in tekstschrijven en communicatieadvies. Een hele bladzijde in het ideeënschrift is gevuld met namen.

Tekstfee, een vergoeding voor tekst, heeft het niet gehaald. Klinkt te goedkoop. Doet denken aan Klereshop of Handje Contantje. Bovendien doe ik meer dan teksten schrijven. Nog zo'n goedkope inval: Flextekst. Klinkt als: U vraagt, wij draaien. Een lenige schrijver hanteert een schappelijk tarief, zoiets.

En wat te denken van: Boek Arendz, Boekjan, Copyjan en Arendz Copyflex. Lollige onzin. Ik overwoog ook voort te borduren op de naam Statenjacht van mijn weblog bij de Leeuwarder Courant. Tekstjacht, Copyjacht, Contentjacht, ze staan allemaal in het schrift. Veel te veel gejacht en gejaag natuurlijk.

Lees verder
20 Januari 2012 - 12:36

Journalisten verleiden

Cenes richt loodsschepen inVandaag sta ik voor het eerst aan de andere kant van het mediaspectrum. Geen journalist, maar communicatieadviseur die journalisten verleidt tot een publicatie.

Het persbericht dat ik zojuist verzond, voor Cenes Scheepsbetimmeringen in Drachten, lijkt in goede aarde te vallen. Een verslaggever van Omrop Fryslan is al onderweg naar Drachten vanwege de 'megaorder' van €4,2 miljoen.

Zo'n persbericht schrijven is niet moeilijk. Eigenlijk verandert er weinig. Je interviewt en je schrijft een artikel dat zo in de krant zou kunnen.

Er komen alleen wat typische zinnetjes bij zoals: Niet voor publicatie: Voor meer informatie kunt u bellen met Wiebo de Vries. En: U kunt vrij beschikken over de foto van Catrinus van der Veen.