14 Februari 2012 - 09:22

Een naam gebruiken

2012-02/marco-bij-heerenveen.jpgDe naam Marco van Basten zal SC Heerenveen een schat aan free publicity bezorgen. Als trainer wordt hij vast  nooit de beste, wat hij als voetballer wel was. Maar het gaat om zijn naam, zijn uitstraling en zijn contacten. Zijn aanwezigheid maakt Heerenveen groter, betoog ik vandaag in de Leeuwarder Courant.

In het klein gaat het ook ongeveer zo. Naamsbekendheid moet je benutten. Richt je een bedrijfje op, gebruik dan een naam die relatief veel mensen al kennen. Zolang de naam een positieve klank heeft natuurlijk. Wekenlang speelde ik met namen voor mijn tekstbureau. Totdat Fokke Fokkema, ontwerper van de visitekaartjes, met mijn eigen naam op de proppen kwam.

Gebruik gewoon Jan Arendz, opperde hij. ,,Klinkt goed en is in politieke kringen al bekend. Ik zie hem voor mij in een mooie Zwitserse typografie.'' Op het laatste nippertje voegde ik er Tekst & Advies aan toe. Want je wilt ook zeggen wat je doet. Net als bij FOKKEma Grafisch Ontwerp.

Met mijn bekendheid valt het trouwens reuze mee. Het is vooral de naam Leeuwarder Courant die ervoor zorgt. Mensen lezen jouw stukjes, maar ze kijken niet naar de naam die er onder staat. Wat dat betreft kun je beter bij Omrop Fryslân werken.

Lees verder
30 Januari 2012 - 16:52

Een naam bedenken

2012-01/foto-visitekaartje.jpgWat moet je regelen als je een bedrijfje opricht? Waar loop je tegenaan? De komende weken deel ik hier mijn ervaringen. Vandaag: Een naam bedenken.

Al maanden ligt een schriftje op tafel. Tekstfee, staat er op. Het was de eerste naam die ik bedacht voor mijn eenmansbedrijfje in tekstschrijven en communicatieadvies. Een hele bladzijde in het ideeënschrift is gevuld met namen.

Tekstfee, een vergoeding voor tekst, heeft het niet gehaald. Klinkt te goedkoop. Doet denken aan Klereshop of Handje Contantje. Bovendien doe ik meer dan teksten schrijven. Nog zo'n goedkope inval: Flextekst. Klinkt als: U vraagt, wij draaien. Een lenige schrijver hanteert een schappelijk tarief, zoiets.

En wat te denken van: Boek Arendz, Boekjan, Copyjan en Arendz Copyflex. Lollige onzin. Ik overwoog ook voort te borduren op de naam Statenjacht van mijn weblog bij de Leeuwarder Courant. Tekstjacht, Copyjacht, Contentjacht, ze staan allemaal in het schrift. Veel te veel gejacht en gejaag natuurlijk.

Lees verder
20 Januari 2012 - 12:36

Journalisten verleiden

Cenes richt loodsschepen inVandaag sta ik voor het eerst aan de andere kant van het mediaspectrum. Geen journalist, maar communicatieadviseur die journalisten verleidt tot een publicatie.

Het persbericht dat ik zojuist verzond, voor Cenes Scheepsbetimmeringen in Drachten, lijkt in goede aarde te vallen. Een verslaggever van Omrop Fryslan is al onderweg naar Drachten vanwege de 'megaorder' van €4,2 miljoen.

Zo'n persbericht schrijven is niet moeilijk. Eigenlijk verandert er weinig. Je interviewt en je schrijft een artikel dat zo in de krant zou kunnen.

Er komen alleen wat typische zinnetjes bij zoals: Niet voor publicatie: Voor meer informatie kunt u bellen met Wiebo de Vries. En: U kunt vrij beschikken over de foto van Catrinus van der Veen.

15 Januari 2012 - 14:41

Partners in crisis

Jan ArendzZware tijden om voor jezelf te beginnen? Wordt de zzp’er (Zwakzinnige Zonder Pensioen?) de zzw’er? De Zelfstandige Zonder Werk?

Als journalist van de Leeuwarder Courant begon ik per 1 januari 2012 een eigen toko. De economische crisis maakt mij voorlopig vooral creatief. Ik zie tal van kansen.

Bedrijven en overheden snijden in hun personeel. Door de achterdeur halen zij tijdelijke krachten binnen. Die mogen bij voorbeeld communicatie- of marketingprojecten verzorgen.

Voor directeuren en bestuurders een mooie kans eens zo’n zzp’er in te schakelen. En nu is er ook nog een journalist beschikbaar met twintig jaar dagbladervaring. Wat had u nog meer willen hebben?

De redacteur is niet alleen schrijver. Wie in tal van keukens heeft gekeken, weet precies wanneer je welk gerecht moet opdienen. Ofwel: hoe media en publiciteit werken.

Hoogwaardig communicatieadvies – in de volle breedte - is echter een ander verhaal. Hiervoor zijn specialisten nodig. Deze kennis en kunde heb ik in huis gehaald.

Jan Arendz Tekst & Advies sluit namelijk partnerschappen met specialisten. Voor communicatiestrategieën levert Jan Coehoorn van het gerenommeerde Ogilvy uit Amsterdam de ondersteuning.

De grafische vormgeving voor een website, een folder of een jubileumboek doe ik uiteraard evenmin zelf. Hiervoor is het ervaren Fokkema Grafisch Ontwerp uit Beetsterzwaag beschikbaar.

Een site laten bouwen? Fabelhaft uit Leeuwarden tekende voor deze. Naamgeefster en eenpitter Grytsje Klijnstra behoort inmiddels ook tot het onmisbare netwerk van Jan Arendz Tekst & Advies.

Voor kwaliteitsfoto’s staat dit bedrijf rechtstreeks in verbinding met Catrinus van der Veen. Een van de beste fotografen van het land is tevens werkzaam voor ANP en Leeuwarder Courant.

Ten slotte werk ik natuurlijk samen met mijn oud-werkgever Leeuwarder Courant/NDC Mediagroep.

Samen zijn we partners in crime. Partners in crisis.